O programie
Czyste Powietrze to rządowy program priorytetowy, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła oraz poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Dla Kogo?
Dla właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Co obejmuje dofinansowanie?
Dofinansowanie kompleksowej termomodernizacji budynków oraz wymiany starych
i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy.
- Pompa ciepła powietrze/woda;
- Kocioł gazowy kondensacyjny;
- Kocioł olejowy kondensacyjny;
- Ogrzewanie elektryczne;
- Kocioł na pellet drzewny;
- Kocioł zgazowujący drewno.
Dofinansowanie można również pozyskać na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku oraz montaż odnawialnych źródeł energii (OZE):
- Modernizacja instalacji wewnętrznych c.o. i c.w.u.;
- Ocieplenie przegród budowlanych;
- Wymiana stolarki zewnętrznej (okna/drzwi/bramy garażowe);
- Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła;
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna;
- Audyt energetyczny/dokumentacja projektowa/ekspertyzy;
- Podłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z przyłączem.
Formy dofinansowania
- Dotacja (bez ścieżki bankowej);
- Dotacja z prefinansowaniem;
- Pożyczka dla gmin, jako uzupełniające finansowanie dla Beneficjentów (uruchomienie
w późniejszym terminie).
Warunki finansowe
Maksymalne kwoty dotacji:
-Podstawowy poziom dofinansowania: 66 tys. zł
-Podwyższony poziom dofinansowania: 99 tys. zł
-Najwyższy poziom dofinansowania: 135 tys. zł
Dodatkowo dla wszystkich poziomów poza wskazanymi limitami dotacja do 1 200 zł na audyt energetyczny.
Przygotowanie wniosku
1. Wnioskodawca jest właścicielem/współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego/wydzielonego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
2. Dodatkowe warunki, które musi spełnić Wnioskodawca:
a. przy podstawowym poziomie dofinansowania: dochód roczny Wnioskodawcy nie przekracza 135 tys. zł
b. przy podwyższonym poziomie dofinansowania:
- przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego Wnioskodawcy nie może przekroczyć kwoty: 1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym / 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym,
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód Wnioskodawcy z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie,
c. przy najwyższym poziomie dofinansowania:
- przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego Wnioskodawcy nie może przekroczyć kwoty: 1 090 zł w gospodarstwie wieloosobowym / 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub
- ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Wnioskodawcy, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku
o dofinansowanie
3. Cel i rodzaj przedsięwzięcia jest zgodny z Programem.
Szczegółowe informacje dotyczące Programu znajdują się na Portalu Beneficjenta.
Sposób składania wniosków
W formie dotacji lub dotacji prefinansowanej:
a) Wyłącznie elektronicznie:
- Poprzez serwis „gov.pl” - należy wypełnić wniosek na stronie wskazanej w tym serwisie i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym/podpisem zaufanym oraz przesłać automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP;
- Poprzez system GWD – należy utworzyć konto w systemie, wypełnić wniosek i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym/podpisem zaufanym oraz przesłać go automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP;
b) W wersji papierowej:
- Jeśli Wnioskodawca nie dysponuje podpisem elektronicznym, po wypełnieniu wniosku w GWD, należy zatwierdzić wniosek w systemie aż do uzyskania statusu wniosku „oczekuje na złożenie”, a następnie wydrukować ten wniosek z systemu GWD, podpisać go swoim odręcznym podpisem i dostarczyć w postaci papierowej wraz z załącznikami w postaci papierowej (z wymaganymi podpisami) do właściwego wfośigw za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w danej gminie.
W formie dotacji przeznaczonej na spłatę kredytu bankowego:
W oddziale banku, który przystąpił do programu „Czyste Powietrze”, złóż wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze”. Twój bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji, wypłaci Ci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją BGK, to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
Termin: Nabór ciągły wniosków do 31.12.2027r.
Szczegółowe informacje na stronie:
https://www.czystepowietrze.gov.pl/